Unigrafia ja Helsingin yliopiston kirjasto testasivat uuden tulostusjärjestelmän toimivuutta 9.-20.9.2024 Kaisassa.
Pilotin tavoitteet
Pilotin tavoitteena oli testata uuden palvelun avainkohtia ja -toimintoja, kuten esimerkiksi
- eri käyttötapaukset, henkilökunta ja opiskelijat
- uusien laitteiden asennusprosessia ja toimivuutta
- työasemille tulevien jonojen asentamista ja automatiikkaa
- yliopistolaisille suunnattavien ohjeiden toimivuutta
- koko palvelun, ohjeiden, laitteiden ja niihin liittyvien prosessien loogisuutta, ja käytön helppoutta, nimenomaan loppukäyttäjän näkökulmasta
Kirjaston henkilökunnalle järjestettiin uusien laitteiden yhteydessä myös asiaan kuuluvat käyttökoulutukset, joiden aikana käyttäjäkunta pääsi tutustumaan laitteisiin ja niiden toimintoihin pintaa syvemmältä.
Tulokset
Kaikki pilotissa ennakkoon asetetut tavoitteet liittyen eri osien testaamiseen ja toiminnan varmistamiseen saatiin täytettyä.
Pilotin vaiheiden ja eri osien onnistumista mitattiin myös henkilökunnalle suunnatulla kyselyllä, jonka vastausprosentti oli noin 50%.
Vastausten pohjalta voidaan tiivistetysti todeta seuraavaa:
- tulostuspalvelua on käytetty ja tullaan jatkossakin käyttämään erittäin aktiivisesti
- vanha tulostusjärjestelmä oli toimiva, vaikkakin osin vaikeaselkoinen
- uusi tulostusjärjestelmä on looginen ja helppokäyttöinen, laitteet ovat helppokäyttöisiä
- käyttäjät tietävät, mistä saavat tukea ja apua tulostusongelmien kanssa
Kun uudistus saavuttaa kampukset lokakuusta 2024 alkaen, kiinnitetään erityishuomiota vielä
- viestintään ja ohjeistukseen
- käyttöliittymän selkeyteen ja terminologian yhteneväisyyteen
Unigrafia on ollut erittäin tyytyväinen pilotin tuloksiin ja kiittää kirjaston henkilökuntaa osallistumisesta ja kärsivällisyydestä asian suhteen. Erityiskiitos lähtee vielä kirjaston Mika Hyytiselle korvaamattomasta avusta asioiden edistämisessä!